top of page
hruska.png
Obrázek autoraTereza

Znáte náš Kodex kvality?

Věděli jste, že všechny produkty u nás na Scuku musí splňovat náš Kodex kvality? My ve Scuku si zakládáme na tom, aby produkty, které vám nabízíme, byly té nejvyšší kvality. Prvotní suroviny musí navíc splňovat přísné zásady welfare a farmáři i výrobci musí hospodařit udržitelně. Co to znamená, co je to prvotní surovina a jak přistupujeme ke kontrole produktů? Na to vám odpoví Zuzka, která má u nás na starosti tým obchodu, který se farmářům a výrobcům věnuje.



Pro začátek vysvětleme, jak prodej na Scuku funguje.

Na Scuk.cz prodávají registrovaní farmáři a výrobci své výrobky přímo koncovým zákazníkům. Sami si vše spravují v admin rozhraní, rozhodují o zařazení či vyřazení produktů ze své nabídky, nastavují ceny a sami si také připravují názvy, popisy, složení a fotky produktů. Scuk jako takový v prodejním procesu figuruje pouze jako platforma s technologií, která prodej umožňuje a zajišťuje rozvoz směrem k zákazníkům. Případné reklamace si také řeší každý farmář nebo výrobce sám.


Proč vůbec máme Kodex kvality,

k čemu slouží?

Kodex nám pomáhá správně se rozhodnout o případném zařazení nového dodavatele nebo schválení produktu do nabídky a zároveň deklaruje kvalitu pro zákazníka, aby si byl nákupem jistý a nemusel luštit složení. Interně máme Kodex ještě detailnější, existuje například extra Kodex pro vinaře či drogerii, tam jsou pravidla velmi specifická. Chceme si opravdu ohlídat, že to, co na Scuku nabízíme, splňuje naše přísné požadavky na kvalitní výrobek. 


Jak probíhá zařazení nového farmáře nebo výrobce do prodeje na Scuk.cz?

V první řadě se díváme na to, zda se farmář k nám hodí velikostí i sortimentem. Často to může být farmář, který má skvělé výpěstky či produkty, ale my už tyto produkty na Scuku máme, a my tak musíme farmáře (pro tuto chvíli) odmítnout. Kdybychom ho do nabídky přidali, jistě by se jeho produkty prodávaly, ale taky by se snížily prodeje obdobných produktů jiných farmářů a tím by se jen tříštily často už tak malé obraty, a některé by mohlo postihnout i to, že by museli skončit. Závozy s objednávkou třeba kolem 2000,- se prostě nevyplatí nikomu. 


Pokud ale víme, že produkty nového farmáře či výrobce nabídku obohatí, a přiláká to třeba i nové zákazníky nebo rozšíří košík stávajícím, tak pokračujeme s dalšími dotazy.

Chceme info k tomu, jak hospodaří. Pošleme jim dotazník, poprosíme o fotky a detailní informace. Rovnou ale i prověřujeme, jak by k nám vozili zboží, zda dokážou sami jezdit minimálně 1x týdně k nám na sklad. Pokud ne, hledáme s nimi další cesty – svoz s jiným farmářem, náš svoz atd. V této první fázi taky zjišťujeme, jaké potřebují minimální objednávky, aby se jim svoz vůbec vyplatil (dokážeme už tak nějak odhadnout, jaké by mohl mít prodeje). A rovnou i zjišťujeme, jaké produkty by u nás nabízel, aby jich byla dostatečná šíře (a tím tak nějak narostla objednávka), a jaké je složení. Zda neobsahuje látky mimo náš kodex atd.


Když si projdeme porodními bolestmi :-) přichází další fáze vysvětlení a objasnění všeho, jak to funguje, listing zboží, úprava profilu, schvalování. Ladíme, jak se fakturuje, jak probíhají reklamace, nastavujeme závozový kalendář, představujeme možnosti propagace, Ambasador programu a velkoobchodního prodeje a mnoho dalších věcí. 

Pokud se na všem shodneme a produkty odpovídají nastavení našeho Kodexu, pak se domluvíme na spuštění a snažíme se všemi možnými způsoby, aby se novému dodavateli dařilo :-) Samotná registrace je náročná časově i administrativně. Registrací spolupráce nekončí, ale naopak začíná!


Helča, Anet a Zuzka. Tři holky na 250 farmářů a výrobců. Jak to jenom zvládají?

Kolik máme aktuálně farmářů a výrobců a jak velký je tým obchodu?

Aktuálně máme aktivních přes 250 farmářů a výrobců, ale počet se stále mění. Průměrně přidáme kolem 5–7 farmářů a výrobců měsíčně, ale stejně tak jich podobný počet každý měsíc skončí (buď u nás nebo celkově na trhu), nebo mají různé sezonní pauzy. V dobách covidu bylo v naší nabídce i přes 300 farmářů a výrobců.

Na obchodě jsme aktuálně ve čtyřech. Tři z nás, Helča, Anet a já, pečují o dodavatele a zajišťují registrace a spravují produktovou nabídku i logistiku (jak k nám zboží dovezou), řešíme také podporu ve formě různých marketingových akcí a celkově udržujeme vztahy, na kterých u nás ve Scuku vše stojí. Čtvrtá z nás, Denisa, je nově naší pravou i levou rukou a pomáhá nám se všemi administrativními věcmi, schvaluje produkty, fakturuje, někdy zvedá telefony, odepisuje na e–maily. 


Kdo je výrobce a kdo je farmář a proč je Kodex kvality pro ně rozdílný?

Farmář je primární producent, je to někdo, kdo chová zvířata nebo pěstuje ovoce a zeleninu, a produkuje tak tzv. prvotní surovinu. Zde je pro nás prioritou, aby ta péče o zvířata a jejich život byly co nejlepší. Aby zelenina a ovoce pěstované na polích a v sadech byly pěstovány bez chemie, bez poškozování půdy, vody. Nezáleží nám na vzhledu, neřešíme kalibry, ale to, aby plodiny byly čisté, s láskou pěstované, v souladu s přírodou a přirozeností. 

Ctíme sezónu, přirozenost, snažíme se zákazníky učit, že každý plod i každé zvíře narostlo jinak, a není vždy možné mít plátek krkovice stejně prorostlý nebo stejně široký. 


Výrobce je někdo, kdo může a nemusí být primárním producentem, ale jeho hlavní činností je výroba produktů. Taková výroba zahrnuje to, že výrobce potřebuje více surovin. Část těchto surovin nemusí být snadné získat – nemusí být tuzemského původu, protože tady prostě neroste nebo nežije, a nemusí být vždy certifikovaná nebo z toho nejlepšího zdroje. Důvod je jednoduchý – finální cena produktu. Aby výrobce přežil, musí toto zohlednit. Vždy ale s daným výrobcem, než ho na Scuk pustíme, vše řešíme. Odkud co má, proč a jaké má zdroje. A zhodnotíme, zda je to v souladu s naším Kodexem a cítěním, či ne. Chápeme, že často musí sáhnout třeba po vajíčkách z podestýlky, když vaří omáčku s hovězími ptáčky, protože vajíčka z volného chovu nebo BIO vajíčka by už mu prodražila výslednou omáčku. A nejde jen o cenu vajíčka, ale ta vajíčka nemusí mít v blízkosti dostupná a zasahuje tam i cesta pro ně. 


A spousta surovin tu skutečně dostupná není a nebo může být poloha výrobce taková, že má například dostupnější nakoupit v Německu koření, než pro něj jet přes půl republiky (například koření v BIO kvalitě). 

Velmi často taky narazíme na to, že výrobce na základě komunikace a řešení s námi upraví původ a složení produktů. Osloví v průběhu registrace jiného farmáře, který mu dodá maso, vymění dodavatele koření, protože v tom, které nyní používá, je zcela zbytečný glutamát, začne nakupovat jiný cheddar, který neobsahuje barvivo atd. To nám dělá velkou radost, daří se nám tak ještě vylepšovat kvalitu nabídky a jsme rádi, že jsou k tomu často výrobci nakloněni.


Co vnímáme pod pojmem udržitelné hospodaření a proč nemusí mít všichni farmáři a výrobci BIO certifikát?

Víme, že certifikace je nákladná. A ač farmáři pěstují bez chemie, v souladu s přírodou, své plody sbírají a balí ručně a jejich výpěstky jsou jedny z nejlepších, tak není v jejich finančních a časových možnostech, aby si zařídili BIO či jinou certifikaci. Tento proces je velmi zdlouhavý a musí splňovat spoustu podmínek, které je finančně nákladné zajistit. Proto nechceme diskriminovat ty, kteří to dělají také udržitelně, ač nejsou pod mikroskopickým dohledem úřadů.


Udržitelné hospodaření pro nás znamená citlivé využívání vody, zadržování dešťové vody a využívání organického hnojiva (ideálně vlastní kompost nebo třeba koňský či jiný hnůj, třeba i z okolních farem) a předcházení vzniku škůdců metodami, které už dnešní velkozemědělci ani neznají (např. využití jiných zvířat, která vyhubí různé škůdce atd.). Nepoužívat ideálně žádné chemické postřiky, pokud jsou nutné, tak organické, bio, nebo nějaké, co sami si vyrobí, pouze v nejnutnějším případě. Odstraňování plevele pak ručně bez využití herbicidů, či použití textilie, aby se zamezilo vůbec jeho vzniku. Důležité je také využívání správných osevních postupů (diverzifikace rostlin) a pomoc půdě k obnově, lepší ruční sběr a šetrné balení (ne strojové).


Nedávná aktualizace Kodexu kvality otevřela Scuk.cz pro nové výrobce a jejich produkty. Co přesně se změnilo a jaké produkty to budou?

První Kodex jsme dělali před nějakými pěti, šesti lety. Od té doby se doba změnila a také naše trochu naivní představa, že nasytíme trh tím, co si v naší republice sami vyprodukujeme. Už je to několik let, co jsme povolili dovoz ovoce a zeleniny ze zahraničí, nejdříve to byla rajčata, okurky, papriky, aneb zelenina typická pro naše podnebí, avšak v zimě ji český farmář nemá. Následně jsme na základě větší poptávky zařadili také ovoce a zeleninu, která se u nás běžně nepěstuje, jako jsou banány a jiné exotické ovoce. Veškerý dovoz musí být v BIO kvalitě, neboť tyto farmáře neznáme osobně, a tak chceme mít jistotu toho, že vám nabízíme nejlepší kvalitu, v certifikátu. Toto rozhodnutí jsme udělali na základě vysoké poptávky s vědomím, že pokud to neuděláme, přijdeme o zákazníky, čímž přijdou o zákazníky také lokální farmáři a výrobci. A protože jejich podpora je naše hlavní mise, musíme si hledat alternativní cesty, které povedou ke stejnému cíli. Zákazník tak dostane širokou nabídku a v jeho nákupu bude pořád 80 % produktů z lokální produkce a výroby.


Poslední dva roky nám zase ukázaly, že je stále méně zákazníků, kteří si mohou v dnešní ekonomické krizi dovolit nejvyšší kvalitu za vyšší cenu. Uvědomilo si to také mnoho farmářů a výrobců, kteří v reakci na to ukončili činnost buď zcela nebo se stáhli zpět k prodeji pouze ze dvora či na vlastním e–shopu. Naší misí se tak nově stalo spíše udržet farmáře naživu, než to přejde. Neznamená to ale, že bychom zásadně slevili z kvality.


Změna se týká aktuálně segmentu hotových jídel, kde již nadále nelze udržet welfare kvalitu masa. Hotová jídla z masa, která pochází z malochovu, se vyšplhají k ceně klidně přes 300 Kč za dvě porce, což dnešní zákazník už nedokáže tolerovat. A protože jsou hotová jídla poslední dobou velmi oblíbená, povolili jsme využití masa z velkochovů pro tyto účely. Každé hotové jídlo s masem bude opatřeno parametrem, z jakého chovu maso pochází. Nechceme rozhodně zákazníka nijak klamat. Změna se týká také možnosti dovozu BIO kuřecího, králičího a pštrosího masa ze zahraničí. BIO kuřata na českém trhu téměř nejsou, králíci jakbysmet a pštrosí farmy, odpovídající svým chovem našemu Kodexu, jsou u nás celkem čtyři, přičemž tři už u nás na Scuku byly a z různých důvodů skončily, a čtvrtou se nám nepodařilo domluvit. Zatím v nabídce maso z dovozu není, ale pokud by bylo, bude produkt opět transparentně označen.


Jaké další úpravy v rámci kodexu ještě chystáme?

Aby byla nabídka na Scuku co nejvíc transparentní, rádi bychom do budoucna opatřili všechny produkty tzv. semaforem kvality. Každý produkt projde skórováním kvality na základě několika parametrů, jako bude například složení, welfare zvířat a původ surovin. Výsledné skóre pak přiřadí produkt do úrovně semaforu kvality, který bude viditelný každému zákazníkovi. A kdo tak bude chtít nakupovat pouze TOP kvalitu, vybere si produkty s nejvyšším skórováním.


Co by si vzkázala zákazníkům Scuku? :-) 

Že by měli myslet na to, že nákupem na Scuku podpoří lokální farmáře a výrobce. Často jsou to rodiny, lidé, kteří se rozhodli, že nebudou trávit čas v korporátu, ale budou žít na farmě a starat se o zvířata, o rostliny, že budou vyrábět produkty, které jsou plné chuti, plné opravdových surovin a nejedná se o chemické čtverce čehosi. Lidé, kteří záhy přišli na to, že farmaření nebo produkce potravin a dalších věcí je vlastně strašně náročná a uchytit se a uživit na našem malém trhu v naší zemičce je strašně těžké. A možná se jedná o jejich nedaleké sousedy, a je strašně fajn jim pomoct.


Nemusí nakoupit obří nákup za tisíce, ale koupit jednou dvakrát do měsíce pár věcí, které jim obohatí jídelníček. A jako většina z nás zjistí, že jíst skutečné jídlo je úplně jiné. A že ho ve výsledku stačí méně, protože skutečně zasytí a doplní mu to, co tělo potřebuje, a nezahltí ho tím, co tělo nepotřebuje. A tudíž nemusí utratit tolik a nákup na Scuku vlastně nevyjde tak draho, jak se na první pohled zdá. A ten pocit z toho, že jsem udělala něco, abychom se tu všichni měli aspoň o trochu lépe… To je prostě radost.


Svatou pravdou je, že jsme to, co jíme. A skutečné jídlo z nás udělá skutečné lidi :-) kterým záleží na tom, že ti naši farmáři a výrobci mohou své sny realizovat dál.

Ale pozor – nakupovat na Scuku se může stát závislostí a bez svých oblíbených produktů si najednou neumíte představit den :-)



0 komentářů

Comments


jablko2.png
bottom of page