Vyhledat
  • Kateřina

Šéf Scuku Kamil: Nechtěl jsem dělat další anonymní službu

Když Kamil Scuk v létě 2017 zakládal, šel do toho s tím, že chce dělat něco vlastního, v čem uvidí větší smysl. Co se za více než tři roky fungování Scuku událo zásadního? Jakou pozici má Scuk na trhu? A jaké plány má Kamil se svou firmou do budoucna?


Jaká životní a pracovní cesta tě dovedla až sem, na pozici CEO Scuku?


Před Scukem jsem působil v manažerských pozicích, hnal se za výsledky a pracoval od rána do noci. Pak přišel zlom a došlo mi, že takhle žít nechci. Cítil jsem, že potřebuju dělat něco, co má hlubší smysl. Něco, kde nebude na prvním místě honba za vyššími obraty a zisky. Chtěl jsem udělat svět kolem nás trochu lepším místem. A Scuk je výsledkem :-)


Pozice CEO v jakémkoli začínajícím startupu je náročná. Jak se ti daří skloubit pracovní a osobní život? Umíš být vůbec offline?


Neni to snadný, to přiznávám. Ale myslím, že už nepracuju tak moc oproti tomu, jak jsem se práci věnoval dřív. Teď už se snažím o víkendech a večerech práci nevěnovat. Osobně ale bojuju s tím, že i když nepracuju, tak mám práci v hlavě. S tím mi v poslední době hodně pomáhá čtení. Taky mám dvě děti a když se o kluky starám, tak se snažím věnovat opravdu jen jim. Takže myslím, že je to v takové rozumné rovnováze, oproti době, kdy mi bylo 25 nebo 30 a pracoval jsem od nevidím do nevidím.


„Chceme podporovat ty, kteří hospodaří udržitelně, mají respekt k přírodě i zvířatům a dělají kvalitní potraviny místo chemických koktejlů.“

Naplňuje Scuk tvá očekávání v tom, že chceš dělat projekt, který ti dává hlubší smysl? Dovedeš si vůbec představit, že by ses ještě někdy nechal zaměstnat?


Naplňuje. Těší mě, kam jsme to za tři roky dotáhli. 400 Skupin po celé ČR a přes 280 aktivních dodavatelů je myslím super výsledek. Nabízíme pomoc a odbyt malým producentům, dostáváme kvalitní potraviny po celé republice a máme sociální přesah u výdejů, kde tvoříme komunity. Není to o anonymním objednání a zavezení výrobků. Je to o tom, že na výdeji potkám podobně smýšlející lidi a těším se na svou objednávku.


Umím si představit, že bych se jednou zase nechal zaměstnat. Asi bych nemohl jít do korporace, kde bych neviděl nějaký větší přínos. Základní pro mě je té práci a lidem věřit a nechodit jen vydělávat peníze. Scuk mám sice jako dlouhodobý projekt, ale v budoucnu se to asi stát může. Není to tak, že když teď vedu svůj projekt, nikomu se nezodpovídám. Každý den mě vede někdo další a pro mě je to především zákazník, to je můj šéf. Dodavatel je můj šéf. Takhle se to snažím brát.


Proč je pro tebe vůbec tolik důležité podpořit malé farmáře a výrobce?


Protože si myslím, že bez pomoci s odbytem by v tržním prostředí nemuseli přežít. Chceme podporovat ty, kteří hospodaří udržitelně, mají respekt k přírodě i zvířatům a dělají kvalitní potraviny místo chemických koktejlů. Tenhle přístup je mnohem víc znát u menších farmářů a výrobců. Tím neříkám, že se k přírodě a zvířatům nemohou hezky chovat ani větší firmy. Menších, udržitelně hospodařících výrobců je ale opravdu velké množství a když jim budeme schopni pomoct, můžou mít dohromady významný vliv na to, v jakém prostředí žijeme.


Zároveň si myslím, že ti malí výrobci a farmáři, to mají na trhu úplně nejtěžší. Nikdy nebudou mít ceny velkovýrobců, nedostanou se do běžné distribuční sítě a kolikrát se nemusí dostat ani na farmářské trhy. Kromě prodeje se jim zároveň snažíme pomáhat s marketingem, aby o nich vědělo více lidí.


Velký přesah vidím také v tom, že jejich podporou můžeme podporovat ekonomiku v regionu, ze kterého zákazník i výrobce pochází. Ano, s naší logistikou, kdy je potřeba zavézt zboží k nám na sklad a pak jet zase zpátky, se to trochu změnilo. Reálně by ale výrobce neměl kapacitu objíždět ve svém regionu všechna malá výdejní místa a individuálně je zavážet. My navíc víme, že bychom na ta místa stejně jeli, takže by se najelo řádově kilometrů více.


Vnímáš jejich zpětnou vazbu? Jaké jsou odezvy?


Dostává se ke mně převážně pozitivní zpětná vazba. Výrobci jsou spokojení a vidí, že jim přinášíme hodnotu. Hodně se to, myslím, projevilo při covidové krizi, kdy se zavřely restaurace i trhy a Scuk byl pro mnohé z nich velkou záchranou. Zároveň si ale uvědomuju, že je stále spousta věcí, které můžeme zlepšovat a jsem si jistý, že to tak vnímají i naši výrobci. Ať už se jedná o procesy na skladě nebo třeba v logistice. Chce to jen nějaký čas a píli, abychom zvládli vše dotáhnout.


„Opravdu velkou radost mi dělají Organizátoři. Je to silná a zajímavá komunita strašně šikovných lidí, bez kterých by Scuk nemohl fungovat.“

Co ti na Scuku dělá největší radost?


Kromě podpory farmářů mi dělá největší radost náš tým. Opravdu myslím, že jsme dali dohromady skvělé lidi a hodně se to ukázalo i při první vlně covidové krize, kdy se nám během pár týdnů prakticky ztrojnásobil obrat. Aniž bych musel někoho prosit, všichni brali za samozřejmost, že je potřeba zabrat. Celkově jsem opravdu hrdý na celý tým Scuku a naši firemní kulturu.


Opravdu velkou radost mi dělají i Organizátoři, kteří nejenom v době covidu stále svými nákupy podporovali farmáře a nevzdali to. Je to silná a zajímavá komunita strašně šikovných lidí, bez kterých by Scuk nemohl fungovat. Jsem opravdu rád, že nám projevují takovou důvěru a jdou do toho s námi.


Jaký byl nejtěžší okamžik v historii Scuku?


Nejtěžší pro nás asi bylo, když jsme v počátcích začali hledat investora a docházeli nám peníze. Došlo to tak daleko, že jsme před podpisem investiční smlouvy měli na provozním účtu na chod firmy dva tisíce korun. V tu chvíli bylo strašně těžký stoupnout si před lidi, kteří ve Scuku pracovali, a říct jim, že hrozí, že za další měsíc nedostanou zaplaceno.


Ale už v té době, kdy jsme zároveň spustili naši vlastní logistiku, se to obracelo a Scuk začal fungovat. Do poslední chvíle jsem věřil, že investora najdeme, protože už víme, jak na to, aby vše fungovalo. Kdybychom se v tom stále ještě plácali a hledali naši cestu, nejspíš bychom tohle období neustáli.


Druhým nejtěžším obdobím byla první covidová krize. V prvních týdnech bylo opravdu hodně nejisté, co se bude na trhu dít. Jak se to dotkne nás, zda budou Organizátoři spouštět nákupy, nebo jestli budou výrobci dodávat své zboží. Zároveň bylo opravdu složité vymyslet to provozně. Na jednu stranu je super, že firma roste, ale na druhou to bylo opravdu náročné pro všechny, kteří ve Scuku pracují.


Proč jsi se rozhodl koupit od Martina Kuciela zavedenou doménu Scuk.cz?


Hodně se mi líbilo, že Scuk má poselství potkávání se. Prostě se k nám jdete scuknout. Zároveň je to krátké, ojedinělé a jen tak s něčím to nezaměníte. Krásné taky je, že jde o slovo, které se v běžné řeči používá. Jediné, co bych našemu názvu vytknul je, že není úplně libozvučný.


Ani pro mě nehrálo roli to, že Scuk byl původně gastroprůvodce a měl svou cílovou skupinu, protože ta byla především v Praze. Už v začátcích jsme totiž věděli, že Praha pro nás není cílem a chceme naše nákupy směřovat spíš do jiných regionů.


Odkoupení domény napadlo mého kamaráda Milana Zemánka, který se s Martinem Kucielem alias panem Cuketkou zná. Mně se to hrozně líbilo a skvělý bylo, že Martinu Kucielovi taky. Myslím, že by svou značku jen tak někomu neprodal.


Díky výdejním místům Nákupních skupin můžeme jezdit i do těch nejmenších vesnic a zároveň mít pro zákazníky dopravu zdarma.

Víme, že od začátku přistupuješ k farmářům férově a prostřednictvím Scuku jim nabízíš prostor, jak jednoduše prodat své dobroty přímo koncovým zákazníkům. Považuješ tento přístup za konkurenční výhodu? Jak silný je Scuk na trhu?


Tohle nás hodně odlišuje, takže asi ano, je to naše konkurenční výhoda. U nás zákazník nekupuje jen anonymní položky, ale ví, že produkty jsou od konkrétního výrobce nebo farmáře. Výrobci jsou s kůží na trh a za své zboží musí ručit. Jsme opravdu jako farmářské tržiště. Sice si zákazník s výrobci nepopovídá, ale vidí všechny ty příběhy. A to je důležitý aspekt Scuku.


Ještě důležitější, je ale asi míra flexibility, kterou našim výrobcům dáváme. Všichni si sami určí, kdy jsou schopni dovézt nám zboží na sklad, v jakém množství, jak často a za jakou cenu. Sami si také určují, jaké své produkty nabídnou. Díky se tomu se k nám mohou připojit i výrobci, kteří by se do běžné distribuční sítě nemohli zapojit. V tom se od konkurence opravdu odlišujeme.


Myslím, že v segmentu farmářského prodeje patříme mezi absolutní špičku. Oproti jiným online nákupním platformám je Scuk samozřejmě ještě malý, ale většinu z nich vnímám spíš jako supermarkety. Naše hodnoty jsou přeci jen jiné. Působíme ve všech regionech a máme velmi širokou, úzce specializovanou nabídku farmářských potravin.


Proč nedělá Scuk dovoz až domů?


Nechtěl jsem dělat další anonymní službu. Jídlo spojuje a my věříme, že osobní výdeje nákupů mohou mít sociální a komunitní přesah. Dalším důvodem je to, že pokud chceme rozvážet opravdu po celé republice, doručení domů by po finanční stránce nefungovalo.


Tohle může být funkční ve velkých městech, ale ne v těch odlehlých částech, jako je třeba Dubí nebo Aš. Už by to nebylo jen o tom, že by doprava nebyla zdarma. Naše logistika je složitější než u většiny dopravců, protože pracujeme s chlazeným a čerstvým zbožím. Při doručení domů ve všech regionech by už byla doprava v řádu několika set korun.


Naším posláním je dostat kvalitní potraviny do všech koutů republiky. Díky výdejním místům Nákupních skupin můžeme jezdit i do těch nejmenších vesnic a zároveň mít pro zákazníky dopravu zdarma.


„Na Scuku nakupuju pravidelně a doma je to náš hlavní zdroj. Do klasického kamenného obchodu zavítáme jen občas.“

Kde bude Scuk za rok?


Naši službu budeme především rozvíjet. Zlepšovat ji. Určitě poroste počet výdejních míst, ale číslo pro mě není důležité. Důležité pro mě je, aby to celé fungovalo. Základem je například snížit chybovost na skladě.


Věřím, že jsme schopni rozjet koncept franšíz a pomáhat tak některým našim Organizátorům v podnikání. V České republice je také velké množství zdravých výživ a farmářských obchůdků, které by spojení se Scukem mohlo podpořit.


Zároveň myslím, že budeme naši službu celkově zrychlovat. Trvá poměrně dlouho, než se mi nákup po skončení nákupního cyklu doručí. Vnímám, že to pro zákazníky může být jedna z velkých bariér, proč u nás nenakoupí.


Jsi cílová skupina Scuku? Nakupuješ sám na Scuku?


Na Scuku nakupuju pravidelně a doma je to náš hlavní zdroj. Do klasického kamenného obchodu zavítáme jen občas pro nějaké drobnosti a třeba toaletní papír, který na Scuku zatím nemáme.


Mým favoritem je zakysaná smetana z Mlékárna Krhanice, paštika Kachní calvados od Melememaso, tvrdé sýry z Farma Držovice a taky třeba pivo od Pivovar Chříč. Baví mě ale postupně ochutnávat dobroty od všech našich výrobců a farmářů.

logo2.png

Kontakt
227 272 210
zakaznici@scuk.cz

  • Facebook
  • Instagram - Gray Circle

Píšeme pro vás stránku o nás!

myjsme.png

© 2020 Scuk.cz, všechna práva vyhrazena