Vyhledat
  • Kateřina

Bon Lait: Pohoda zvířat je pro nás to nejdůležitější

Bon Lait je moravská rodinná farma s minimlékárnou, na které byste našli stádo ovcí a sánských koz. My jsme u majitele Lukáše Hlubka zjišťovali, co ho s manželkou Michaelou k založení farmy vedlo, odkud čerpali inspiraci a jaké mají jejich zvířata podmínky. Zajímavostí je, že výrobky Bon Lait nejsou cítit typickým kozím aroma, takže jsou vhodné i pro běžné odpůrce.



Dočetla jsem se, že jste původně rodinou veterinářů. Jaká byla vaše motivace k založení vlastní farmy?


Jelikož se již od počátku mé veterinární praxe věnuji problematice chovů přežvýkavců, zejména mléčného skotu, ovcí a koz, byla vlastní farma celkem přirozenou realizací nasbíraných zkušeností a také samozřejmě výzvou na téma: zkusme to dělat sami lépe.


Bon Lait je známé svým stádem sánských koz neboli Francouzek. V čem je právě toto plemeno koz tolik jedinečné?


Sánská koza je fantastické zvíře poskytující mléko té nejlepší kvality. Tyto kozy jsou vhodné pro chov ve větších skupinách, protože jsou velice společenské. Zároveň mají ohromnou schopnost držet dlouhou laktaci a produkovat mléko i v zimním období. A zejména jejich mléko má minimální kozí aroma, což oceňují citlivé nosy našich českých klientů.


Při zařizování farmy a minimlékárny jste se údajně inspirovali u francouzských farem. V čem vám byly oproti českým farmám inspirací?


Inspiraci jsme čerpali také v Holandsku a Španělsku, ale ve Francii jistě nejvíce. V těchto zemích se chov mléčných koz vyvíjel nepřetržitě, paralelně s rozvojem chovu mléčného skotu. V České republice a okolních zemích byl tento vývoj násilně přetržen čtyřiceti lety komunistické historie. V té době vládní garnitura prakticky zlikvidovala chovy koz jakožto nežádoucí symbol chudoby. Rozvíjel se pouze chov skotu. V posledních desetiletích přece jen doháníme zpoždění jistým know-how. Zatímco v chovu mléčného skotu patříme k evropské špičce, upřímně tomu tak v chovu ovcí a koz tomu tak není. I proto nyní pravidelně konzultujeme naše záměry a postupy s nejlepšími západoevropskými odborníky. 


Kromě koz Francouzek, kterých máte 850, chováte i ovce. Kolik jich u vás našlo útočiště?

Naše mléčné ovečky patří k francouzskému plemeni Lacaune a na farmě jich máme zhruba 200. Tyto ovce jsou proslulé produkcí mléka, ze kterého se ve Francii vyrábí slavný sýr Roquefort.


Jaké u vás mají kozy a ovce podmínky? Je něco, na co jste obzvláště pyšní?


Jsme pyšní zejména na to, že naše zvířata okupují na žebříčcích kontroly užitkovosti v Česku čelní příčky.


Víte, u těchto zvířat platí, že aby mohla dojit hodně mléka, musí se cítit opravdu dobře. Zdraví, sociální pohoda, perfektně odladěná výživa a minimum stresu jsou nejdůležitější. Tomu, aby se zvířata u nás na farmě cítila dobře, podmiňujeme vše a ony nám to vracejí produkcí vynikajícího mléka. A věřte, není to jednoduchá disciplína.


Specialitou vaší nabídky je sušené kozí mléko s kolostrem a i nedávno zařazené samotné kolostrum neboli mlezivo, které kůzlatům zajišťuje imunitu a je pro jejich vývoj velmi důležité. Máte při jeho odebírání jistotu, že jej nebudou mláďata postrádat?


Ano tuto jistotu samozřejmě máme. Pokud bychom mláďatům nedopřáli dostatek kolostra, uhynuly by, anebo by byla při nejmenším velice nemocná. Na řádném napojení kolostrem jsou novorozená mláďata přežvýkavců existenčně závislá. Naše kozy však tvoří kolostra více, než mláďata dokáží vypít. Od každé kozy nám po napojení mláďat zbude ještě 1-3 litry kolostra. To je pak určeno člověku.


Vaše nabídka mléčných výrobků je poměrně široká. Můžeme se těšit na nějaké novinky?


Ano, samozřejmě. Novinky jsou nezbytné. Kdo chvíli stál, už stojí opodál. Nyní připravujeme opravdovou dobrotu. Exkluzivní tvrdý zrající sýr, který u nás bude zrát 612 měsíců. První zrající sýry uvedeme na trh na podzim tohoto roku.


V době tohoto rozhovoru je stále platný nouzový stav, třebaže se již umožnilo otevření farmářských trhů. Ovlivnila tato situace vaše podnikání výrazně?


Ano, bohužel ovlivnila. Tím, že zcela usnul celý gastro sektor, vypadl prodej výrobků do restaurací a hotelů. Obecně také vidíme pokles prodeje kozích a ovčích výrobků v běžných prodejnách. Lidé prostě nakupují méně a méně často. Doufáme v loajalitu českých konzumentů, tedy v to, že upřednostní české farmáře a výrobce a nakoupí raději od nich, než ze zahraničí. Všichni bychom to teď opravdu potřebovali. Myslím, že toto podepíší všichni čeští farmáři a výrobci potravin.




logo2.png

Kontakt

730 561 360
zakaznici@scuk.cz

 

  • Facebook
  • Instagram - Gray Circle

© 2020 Scuk.cz, všechna práva vyhrazena

  • Facebook - Gray Circle
  • Instagram - Gray Circle