Tentokrát představujeme PPikanto - hotovky a pomazánky, ve kterých nenajdete ani stopy lepku. Tato firma je navíc sociální podnik a některé zdejší produkty byly oceněny jako regionální výrobek. PPikanto nám v krátkosti představí jeden ze zakladatelů Petr Kacálek.
Hotovky PPikanto jsou mezi zákazníky Scuku poměrně známé. Pokud se ale nemýlím, původně jste vyráběli především džemy a marmelády, které už ve vaší nabídce nenajdeme. Co vás vedlo k tak razantní změně ve výrobě?
Je to tak. Podnikat jsem začal se svým kolegou Petrem Heinrichem, tehdy ještě pod značkou Čokodžemy. Zaměřovali jsme se především na exkluzivní marmelády a džemy s čokoládou, které jsme kromě stánků prodávali také v naší Lívancovně v Jiřetíně pod Jedlovou. S Lívancovnou nám to ale nakonec nedopadlo a třebaže nás vaření džemů moc bavilo, cítili jsme větší potenciál právě ve výrobě hotovek. Chtělo to čas a úsilí, ale nakonec jsme upravili výrobu i všechny receptury.
Líbí se mi, že jsou všechny vaše produkty bezlepkové. Bylo náročné tomu uzpůsobit výrobu?
Úprava receptur tak, aby byly všechny výrobky bezlepkové, tolik náročná nebyla. Rozhodli jsme se ale, že k produktům získáme i bezlepkovou certifikaci a to - stejně jako většina byrokratických procesů - vyžadovalo značnou energii.
Naším cílem je ucelit nabídku bezlepkových jídel a specialit pro všechny s tímto stravovacím omezením. Baví nás rozšiřovat výběr hotovek a pomazánek lidem s celiakií, kteří jsou jinak poměrně omezeni. Doufáme, že jim tím alespoň malinko usnadníme stravování.
Díky tomu, že zákazníci objednávají naše produkty, můžeme dát práci lidem, kteří by ji na pracovním trhu hledali jen velmi těžko.
Zmínil jste, že jste začal podnikat jen se svým kolegou Petrem Heinrichem. Rozrostl se od té doby váš tým?
Rozrostl a dokonce trojnásobně. Momentálně máme další 4 kolegy, přičemž jsme se rozhodli nabídnout práci lidem se zdravotním hendikepem. Před dvěma lety jsme se také přihlásili k dodržování sociálních pravidel Sociálního podnikání. Právě díky tomu, že zákazníci objednávají naše produkty, můžeme dát práci těm, kteří by ji na pracovním trhu hledali jen velmi těžko.
V nabídce máte nyní 17 různých produktů. Jaké výrobky patří mezi vaše nejoblíbenější?
Osobně mám nejradši naši tradiční zelňačku, protože je příjemně nakyslá. Výborný je také boršč, který je nejen bezlepkový, ale také veganský. A vypíchnout musím i bramboračku s hlívou.
Na hlívu si obecně hodně potrpíme. Vyrábíme třeba i hlívu restovanou na husím sádle. Ta je skvělá jako základ pod maso, ale mohu ji doporučit i jen tak na pečivu. A zmínit musím i drůbeží pomazánku nebo cibuládu, která perfektně doplní grilované sýry i maso.
Na závěr by mě zajímalo, zda jste během svého podnikání zažili nějakou kuriozitu, o kterou byste se s námi mohl podělit?
Před lety jsme naše výrobky nabízeli na jedné akci. Bylo ale tak špatné počasí, že většina prodávajících nepřijela, nebo odjela v průběhu dne. Navečer se ale udělalo tak krásně, že jsme prodali skoro vše, co jsme měli sebou. A to vše jen díky tomu, že jsme byli příliš líní na to se sbalit a také odjet :-)
Co ochutnat ze sociálního podniku nejdříve?
Kdo pro vás píše příběhy farmářů a výrobců
„Jmenuji se Káťa a ve Scuku se věnuji marketingu. Za 3 roky, co zde pracuji, jsem se mohla seznámit s příběhy mnohých farmářů i výrobců. Každý z těchto příběhů je jedinečný a ukazuje, jak dlouhá cesta k výrobě našich oblíbených dobrot vede. A abyste se s nimi mohli seznámit i vy, postupně vám je představím. Z vlastní zkušenosti totiž vím, že naši farmáři i výrobci mají co říct.“
Kateřina Žabka
Ta, co se věnuje marketingu
Comments