top of page
hruska.png

Proč jsme se museli rozloučit s dodavatelem Bulgarica

Moc nás to mrzí, ale od 17. 2. 2022 v naší nabídce nenaleznete produkty mlékárny Bulgarica. Proč jsme k tomuto kroku museli přistoupit vysvětluje přímo náš CEO a zakladatel Scuku Kamil Demuth.



Při vedení Scuku se snažím o maximální transparentnost. Jak do firmy k mým kolegům a k našim Organizátorům Nákupních skupin (výdejních míst), tak k našim farmářům a výrobcům i zákazníkům. Kdokoliv si například může na našich stránkách přečíst, jak fungujeme ve vztahu k našim dodavatelům, za jakých podmínek u nás své produkty nabízejí, kolik peněz si Scuk nechává apod. Myslím, že na trhu jsme jediní, kdo tohle dělá :-) V tomto duchu považuji za důležité, abych vám osobně vysvětlil důvody, proč jsme přestali spolupracovat s mlékárnou Bulgarica. Osobně mě to velice mrzí, protože i já sám mám jejich produkty rád, především jejich kefír.


Pro kontext je důležité podívat se o rok zpátky. Začátkem února minulého roku jsme naše dodavatele s předstihem informovali, že od 1. 3. 2021 upravíme obchodní podmínky. Že tak, jako je to běžné u obdobných platforem, budeme počítat provizi ze všech zprostředkovaných objednávek. Tedy i z objednávek, které dodavatelé nakonec zamítnou a nedoručí. Všichni naši dodavatelé odsouhlasili změnu obchodních podmínek v našem systému, ve kterém spravují svou nabídku na Scuk.cz a kde vyřizují veškeré objednávky.


Možná si říkáte, proč jsme k tomuto kroku vůbec přistoupili, když je naším posláním podpora lokálních farmářů a výrobců? Naprosto souhlasím, že toto je naše hlavní poslání. Proto jsme Scuk založili. Podporu farmářům i výrobcům poskytujeme především zajištěním odbytu jejich výrobků. To se nám ale daří jen díky tomu, že společně s našimi Organizátory přivedeme zákazníky, kteří si jejich výrobky objednají. Pokud se zákazníkům objednávky pravidelně zamítají, tak mohou přestat od dodavatele nakupovat a najdou si na Scuku jiného dodavatele. Anebo přestanou nakupovat úplně. V takovém případě naše poslání naplňovat nemůžeme. Zároveň každá objednávka, i ta nakonec zamítnutá, nám přináší náklady. Dopředu musíme alokovat kapacity našeho skladu, zajistit personál i „rezervovat” místo na rozvozových trasách v autech. Nemůžeme si dopředu říct, že něco nakonec nedojde.


Abychom na dodavatele nevyvíjeli kvůli objednávkám tlak, může si každý dodavatel sám určit, kolik produktů zvládne za týden vyrobit a doručit. Nezřídka se ovšem stávalo, že měli dodavatelé nastavené vyšší skladové zásoby, než mohli ve skutečnosti zajistit. Po zavedení změny obchodních podmínek se nám podařilo výrazným způsobem snížit podíl zamítnutých položek a mít tak spokojenější zákazníky, kteří od dodavatelů pravidelně nakupují.


Samozřejmě chápeme, že mohou nastat nečekané komplikace, například v podobě onemocnění nebo poruchy výrobních strojů. V takovém případě se s dodavateli domlouváme individuálně a provizi z nedodaných položek vracíme. Pochopitelně se to nesmí opakovat týden co týden.


Po téměř roce od zavedení této změny začal majitel mlékárny Bulgarica tuto úpravu obchodních podmínek rozporovat. Obviňuje nás z neoprávněného obohacování, hrozí nám medializací, právníky apod. Panu majiteli jsme se opakovaně snažili vše vysvětlit, uvést věci na pravou míru a vyvrátit nepravdivá tvrzení, která nám posílal. Marně jsme navrhovali i osobní schůzku, abychom vše mohli projít osobně a nejasnosti si vysvětlit.


Mrzí nás to, ale vzhledem k tomu, že majitel mlékárny nesouhlasí s našimi obchodními podmínkami, nemůžeme ve spolupráci pokračovat. Proto jsme nabídku mlékárny ze Scuku stáhli.


Co nás zároveň velice mrzí, je způsob, jakým s námi majitel mlékárny Bulgarica komunikuje. Jakým způsobem na nás útočí, osočuje nás a hrozí. Když uděláme chybu, umíme jí přiznat a nestrkáme hlavu do písku. Umíme se omluvit, přijmout následky a věc konstruktivně vyřešit. Snažíme se řešit problémy slušně, s respektem k druhé straně a s upřímnou snahou pochopit jejich pohled. Věřím, že veškerá naše komunikace směrem k němu tento přístup reflektovala. Zároveň jsme ale přesvědčení o tom, že jsme v právu a že jsme neudělali nic špatného.


Vážím si všech našich dodavatelů, stojí za nimi silné příběhy a vím, že za každým jejich výrobkem se skrývá ohromné úsilí a energie. Je pro nás ale důležité, aby byl respekt vzájemný. Nechceme jen prodávat farmářské potraviny. Chceme budovat partnerství. A jsme přesvědčeni, že právě respekt a vzájemná komunikace jsou pilíře, bez kterých zdravé partnerství fungovat nemůže.




Kamil Demuth

Ten, co udává směr a řeší, co je potřeba

jablko2.png
bottom of page