Jak na odlehčené vánoční pohoštění?

Lucie z nutřiční poradny S láskou dělané pro vás před Vánoci sepsala ještě jeden článek. Tentokrát na téma odlehčeného štědrovečerního pohoštění spolu s několika (nejen) vánočními doporučeními. A to vše doplňuje jeden sladký bezlepkový recept!



Co na štědrovečerní stůl?


Je mi jasné, že co se týče štedrovečerní večeře, bude se nejspíš většina z vás držet tradičního bramborového salátu a kapra, řízků, či vinné klobásy. Co ale takové pohoštění? Zkuste ho letos připravit tak, aby bylo chutné a nepřivodilo vám pálení žáhy ani těžký žaludek :-)


Obložené talíře


Základem zdravého obloženého talíře by měla být čerstvá zelenina, ideálně v množství přes půlku talíře. Nakrájejte římský nebo ledový salát, polníček, rukolu nebo kadeřávek, okurku, papriku a z mrkve vytvořte škrabkou jemné plátky. Pro správné vstřebání vitaminů ze zeleniny nezapomeňte vše pokapat 1-2 lžícemi kvalitního olivového oleje.


Dále nakrájejte různé druhy sýrů - mozzarellu, plísňový sýr, cheddar, ementál a zkuste také kozí nebo ovčí sýr! Pro ty, kteří si rádi vyhrají se zdobením - na párátko napíchněte cherry rajče s kuličkou mozzarelly a to vše proložte čerstvou bazalkou :-)


K zelenině a sýrům můžete přidat i kvalitní uzeninu - klobásu, slaninu, šunku nebo párek. Jen vždy sledujte složení, aby uzeniny neobsahovaly zbytečná „éčka” a glukózové sirupy nebo cukr. Také je vhodné znát původ masa. Proto jsou nejlepší uzeniny od farmářů.


Na talíř můžete přidat také olivy, sušená rajčata nebo vše zasypejte dýňovými semínky či ořechy.


Okurkové jednohubky


Máte chuť na oblíbenou pomazánku a chtěli byste vyzkoušet alternativu ke klasické vece? Jedna možnost je upéct si svoje vlastní pečivo, na které jsem vám už doporučovala recept v předchozím článku.


A nebo zvolte jednodušší variantu a namazejte si pomazánku na nakrájenou okurku! Zkusit můžete třeba tuňákovou pomazánku s kapií na ozdobu nebo nivovou pomazánku s vlašskými ořechy. Uvidíte, jak tím překvapíte návštěvu. A pozor, můžete sníst v klidu velkou část talíře a nebudete se cítit přecpaní! :-)


Bramborový salát s domácí majonézou


Pokud chcete zkusit lehčí obměnu salátu, doporučuji salát celerový, kdy celerem nahradíte brambory. Jestli chcete zůstat u klasiky, protože v základu na něm není nic špatného, přidejte jen místo kupované majonézy zakysanou smetanu. Nebo si vyrobte svou vlastní majonézu. Recept na domácí majonézu pro vás už připravili ve Scuku.


Doporučení (nejen) na vánoce


Co se týče odlehčeného jídelníčku, mám pro vás ještě několik tipů, které vám s ním pomohou. A rozhodně se je vyplatí dodržovat nejen o Vánocích.

  1. Před každým jídlem se zhluboka nadechněte a vydechněte, jezte v klidu, vědomě a jídlo si užívejte.

  2. Nepijte velké množství tekutin před a ihned po jídle.

  3. Den začněte vlažnou vodou s lžičkou jablečného octu pro lepší trávení.

  4. Myslete na dostatek zeleniny a přidávejte ji ke každému jídlu - ideálně by jí mělo ve vašem jídelníčku být až 500 gramů denně.

  5. Na návštěvy nechoďte hladoví :-)

  6. Udělejte si nákupní seznam, ať víte, co všechno chcete pořídit. Zbytečně tak nekoupíte věci navíc.

  7. Neuždibujte nic mezi hlavními jídly. Jezte takové porce, abyste vydrželi alespoň 3-5 hodin nasyceni. Pokud máte chuť na cukroví, dejte si ho po hlavním jídle nebo jako součást vyvážené snídaně či svačiny.

  8. Do zdravých pokrmů přidávejte vánoční chutě a koření - např. perníkové koření do ovesné kaše, do tvarohu přidejte sušené ovoce, ořechy, med a skořici. Připravit si můžete i hřejivý nápoj golden milk neboli mléko, které je doplněné o čerstvou či sušenou kurkumu a další koření.

Nezapomeňte, že Vánoce nejsou jen svátky hodování a přejídání, ale hlavně setkávání se s těmi nejbližšími. Přeji vám všem krásné Vánoce. Užijte si je v klidu, pohodové atmosféře a s láskou :-)


Recept na odlehčenou vánoční roládu

Budete potřebovat:

Postup:


Předehřejte si troubu na 150 °C. Žloutky rozmixujte se 150 g tvarohu, kakaem nalámanou čokoládou a vybraným sladidlem. Z bílků, špetky soli a lžíce ledové vody vyšlehejte pevný sníh. Ten pak smíchejte se žloutkovou směsí. Vzniklé těsto vylijte na pečicí papír a dejte péct do předehřáté trouby na cca 30 minut.


Mezitím si připravte krém. Vyšlehejte šlehačku do tuha, smíchejte ji se zbytkem tvarohu a dle potřeby doslaďte. Upečené těsto nechte vychladnout a poté jej pomažte připraveným krémem. Opatrně zarolujte - krém se při zavinování rozprostře po celé délce těsta. Nechte vychladit min. 2 hodiny a můžete podávat.


Kdo tento článek připravil?

Článek a recept vznikl ve spolupráci s nutriční poradnou S láskou dělané. Jak na odlehčené vánoční pohoštění pro vás sepsala Lucie Paulusová, DiS.

Lucie Paulusová, DiS


Zdravá strava není pouze o počítání kalorií a striktních dietách, ale především o funkční výživě, která vede k prevenci nemocí a ke zlepšení zdravotního stavu. Pomáhám ve své poradně v Pardubicích klientům nejen s redukcí váhy, ale i s celkovou péčí a přístupu ke zdraví. Ke každému přistupuji individuálně s ohledem na jeho zdravotní stav, stravovací zvyklosti a životní styl.


Abych mohla svým klientům poskytnout komplexní péči, začala jsem se před pár lety zajímat o psychosomatiku, nyní také o funkční medicínu a výživu, která mě zaujala svým celostním pohledem na lidské tělo a propojení těla, mysli a duše. Funkční medicínu vnímám jako možnost volby, hledání rovnováhy a vlastní cesty, kdy každý sám má možnost na sobě pracovat a nastartovat tak proces sebe-léčení.


V současné době jsem nutriční terapeutkou ve své poradně v Pardubicích, na klinice Institutu funkční medicíny a výživy v Praze a také v LDN v Rybitví. Mojí vášní je příroda, dobré jídlo, pohyb a jóga. Praktikuji půsty, otužování, zaměřuji se na spánek, dýchací techniky a metody sebepoznání :-)


Nutriční poradna

Pichlova 649

53002 Pardubice

www.slaskoudelane.cz


1000x1000_logo_scuk_badge_2020.png

Kontakt
227 272 210
zakaznici@scuk.cz

  • Facebook
  • Instagram - Gray Circle

Píšeme pro vás stránku o nás!

myjsmescuk_2020.png

© 2020 Scuk.cz, všechna práva vyhrazena